Profiili Kari Nokela lyhyesti

  - 57, fyysikko, matematiikan opettaja, Filosofian kandidaatti.
  - Harrastanut Ayurveda-astrologiaa ja meditaatiota 35 vuotta.
  - Laatinut tulkinnat sadoille Intialaisille asiakkaille.
  - Harrastanut Ayurvedaa 20 vuotta ja opiskellut Ayurvedaa USA:laisessa instituutissa.

  

Eräät vaivat ja tunnusmerkit, jolloin ihminen tarvitsee Ayurvedakonsultin apua

Ruoansulatuselimistön ongelmatilat

Ripuli, närästys, turvotus vatsassa, turvotus suolistossa, ummetus, ilmavaivat, polte vatsassa.

Seurausilmiöt

Raskas olo, laiskuus, mentaalinen ja fyysinen väsymys, burn-out, ruokahaluttomuus, valkoinen aines kielen päällä. (viimeksi mainittu on eräänlainen "myrkkymittari".)

Muut

Unettomuus, ylipaino, jumissa olevat lihakset, alipaino, ahdistus, masennus, lievät kiputilat, toistuvat flunssat ja "räkä"taudit, tunneperäinen yliherkkyys yms. yms.

80 % sairauksista johtuu ruoansulatusongelmista

Sulamaton ruoka-aines ajautuu verenkiertoon, lymfakiertoon yms. Se tukkii suonet ja aiheuttaa sairauksia. Sulamatonta ruoka-ainesta eli Amaa on kahta lajia: vapaat radikaalit ja suurikokoiset molekyylit. Amaa poistetaan esimerkiksi kuumaa maustettua vettä juomalla ja monilla muilla keinoilla.

Kehon lukuisat tasapainomekanismit ylläpitävät elämää. Jos esimerkiksi verenpaine nousee, mekanismi alkaa alentamaan sitä. Ja päinvastoin. Tavoitteena on tasapaino, kaikki mekanismit toimivat optimaalisesti.

Ayurveda herättää kehon sisäisen älykkyyden eli biologisen muistin

Keho- mieli -operaattorit eli doshat ohjaavat kehon toimintoja. Vata vastaa verenkierrosta ja muusta liikkeestä, Pitta vastaa mm. ruoansulatuksesta ja Kapha vastaa rakenteesta eli kudoksista. Eri ihmisissä eri doshat ovat hallitsevia. Ruokavalio pitää laatia yksilöllisesti, oman hallitsevan doshan ja ruoansulatusdoshan mukaisesti.

Ayurveda sisältää 40 osa-aluetta. Muun muassa Gandharva - veda musiikki, värähtelyterapia, Jalokiviterapia, Vedalainen arkkitehtuuri, Jyotish eli Vedalainen astrologia, ja meditaatio.

Oka-Satmya -periaate: Älä stressaa!!

Muutokset ruokavalioon ja elämäntapoihin pitää tehdä hitaasti askel askeleelta. Joskus on jopa viisasta ottaa pari askelta taaksepäin. Älä yritä kaikkia ohjeita heti yhtaikaa.